سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه کسی را دیدید که به وی زهد دردنیا و کم گویی عطا شده، بدو نزدیک شوید که حکمت القامی کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :5
کل بازدید :24685
تعداد کل یاداشته ها : 32
103/1/10
11:50 ص

web design

در دنیای نوین که آن را دهکده جهانی نامیده‌اند، اینترنت نقش مهمی را ایفا می‌کند و برای حضور در اینترنت و یا به عبارت دیگر، برای حضور در دنیا باید صفحات وب مورد نظر را طراحی و در اینترنت انتشار داد. این جمله معروف را شنیدید که "هرکس تا سال 2000 با کامپیوتر آشنایی نداشته باشد، بی‌سواد است." اکنون باید گفت که "کامپیوتری که در سال 2000 به اینترنت وصل نباشد، بی‌فایده است." بنابراین باید با ارائه صفحات وب حضور خود را به دنیا اعلان کنیم.
>یک مؤسسه آموزشی مثل دانشگاه باید سایت وبی داشته باشد که دانشگاه خود را در آن سایت معرفی کند. دانشگاه باید تمام امکانات و فعالیتهای پژوهشی و آموزشی خود را به دنیا عرضه کند. اساتید خود را معرفی نماید، پرسنل خود را بشناساند. امکاناتی را که به دانشجویان عرضه می‌کنند مشخص نمایند. دوره‌های آموزشی را معرفی کند، دپارتمانها را ترسیم کند و بالاخره تصویر کامل دانشگاه را عرضه نماید. اگر دانشگاهی در عصر حاضر، فاقد وب‌سایت باشد، از قافله عقب مانده است.
شرکتها و مؤسسات معتبر باید برای معرفی خود به دنیای نوین، وب‌سایت طراحی کنند. این مؤسسات باید تخصصهای خود را به همراه مشخصات محصولات در وب‌سایت عرضه کنند. مراکز عمده‌فروشی و خرده‌فروشی باید سایتهای خاص خودشان را داشته باشند. فروشگاههای زنجیره‌ای باید سایتهایی داشته باشند و محصولات خود را عرضه نمایند.
همه شما شاید شنیده باشید که سازمان سنجش سایتی به نام www.sanjesh.org  دارد که نتایج کنکور سراسری را در آن اعلان می‌کند. اگر بتوانیم به این سایت دسترسی داشته باشیم، به راحتی و در اسرع وقت از نتایج کنکور باخبر خواهیم شد.
خلاصه اینکه، هرکسی برای اعلام حضور در دنیای نوین می‌تواند سایت وبی برای خودش طراحی کند. وقتی شما در اینترنت حضور داشته باشید، افراد موجود در اینترنت می‌توانند با شا تماس حاصل کنند ولی اگر در اینترنت حضور نداشته باشید، با دنیای ارتباطات بیگانه‌اید.
اما چگونه می‌توان صفحات وب را طراحی کرد و مشخصات یک طراحی خوب کدام است. آیا تاکنون فکر کرده‌اید که ویژگیهای طراحی خوب چیست؟ آیا یک اثر هنری از دید همگان یکسان است؟ آیا اصولاً می‌توان ویژگیهایی را برای طراحی خوب مطرح کرد؟ پاسخ به این سوالات کمی دشوار است، زیرا یک طراحی ممکن است از دید طیفی از افراد بسیار خوب و زیبا باشد، ولی از دید طیف دیگری از افراد چندان جالب و جذاب نباشد. به نظر می‌رسد که هر چه وقت و هزینه بیشتری برای طراحی صرف شود، نتیجه کار بهتر باشد. اما ذوق، سلیقه و استعداد طراحان در طراحی مؤثر است. می‌توان موارد زیر را در مورد طراحی یک صفحه وب مطرح کرد:
1.طراحی بطور کلی، و طراحی صفحه وب چندان ساده نیست.
2.هرچه صفحات وب بیشتری را دیده باشید و هرچه بیشتر با صفحات وب کار کرده باشید، طراحی مناسبتری را انجام خواهید داد. 
3.طراحی خوب باید بیننده را جذب کند و در او شوق کار کردن با آن صفحه را ایجاد کند.
4.طراحی صفحه باید طوری باشد که مرور آن ساده باشد.
5.اگر در طراحی صفحه از هنرمندان نظرخواهی کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.
6.برای طراحی صفحات وب نیاز به خلاقیت و مهارتهای تکنیکی دارید.
7.برای طراحی صفحات وب باید ابزارهای مورد نیاز را شناخته، از بهترین ابزارها استفاده کنید.
8.صفحات وب را طوری طراحی کنید که اعمال تغییر در آنها آسان باشد.
9.صفحات وب را طوری طراحی کنید که مستقل از سیستم کامپیوتری باشد.
10.در طراحی خود از تصاویر و صوت استفاده کنید تا جذابیت آن افزایش یابد.

بطورکلی می‌توان ویژگیهای زیر را برای یک طراحی خوب مطرح کنیم.
1.ارضاکننده مخاطب. هر صفحه وب مشتری خاص خودش را دارد و آن طیف از مشتریان، ویژگیهای خاصی دارند. طراحی صفحه وب باید مشتری را ارضا کند.
2.سادگی. به نظر می‌رسد که سادگی یکی از ویژگیهای مهم طراحی خوب است، زیرا شلوغی طراحی، از زیبایی و درک آن می‌کاهد. استفاده از فونتهای متعدد و عجیب و غریب، تصاویر، نامأنوس و پیچیده، از جذابیت طراحی می‌کاهد.
3.نظم و ترتیب. استفاده از جدولها برای سازماندهی اطلاعات صفحه وب، آن را به یک طرای خوب تبدیل می‌کند.
4.ترکیب و هماهنگی. در یک طراحی خوب، عناصر مختلف بطور هماهنگ با هم ترکیب می‌شوند. عناصر صفحه عبارتند از صوت، تصویر  فضای صفحه. فونت، رنگ متنها، اندازه و شکل تصاویر و صوت باید با هم هماهنگ باشند. 
5.سهولت کارکردن. صفحات وب باید طوری طراحی شوند که کارکردن با آنها مستلزم صرف وقت زیاد نباشد. رفتن از صفحه‌ای به صفحه دیگر و یافتن چیزهای مورد نظر در صفحات وب آسان باشد.
مراحل طراحی صفحات وب
براساس تجربیات و مشاهده به دست آمده، شاید بتوان مراحلی را برای طراحی صفحات وب مطرح کرد. این مراحل عبارتند از:
1.توجه به مخاطب
2.تعریف توابع و ساختارهای مورد نظر
3.خلق یک طراحی تصویری
4.تنظیم محتویات با توجه به عناصر تصویری
5.طراحی و تست پوسته عملیاتی
6.تعیین محتویات صفحه
7.تست و ارزیابی صفحه
8.انتشار صفحه وب در اینترنت
در مطالب آینده هریک از مراحل فوق را بطور مختصر شرح خواهم داد.


94/3/21::: 11:29 ص
نظر()